Wednesday, June 16, 2010

Aku dah bosan, aku dah bosan, aku dah bosaaannn…..


Entry yg paling membosankan…. Aku kat opis aku nih, dah tak seronok dah. Rasa bencik, menyampah, malas, ntah apa2 punya perasaan pun ada. Aku tak tau lah pesal. Tapi, hati ini, meruap2 utk blah dari sini. Ntahlah, hati ini memang tak happy erti kata lain, tak seronok langsung.
So, spjg minggu ini, memang aku bertungkus lumus berusaha sedaya upaya, usaha tangga kejayaan, cuba mencarik keje lain. Hehehee… Doakan aku berjaya yek. Meh aku citer sket pasal opis aku nih. Yg baik dan buruk. Tapi, bak org slalu ckp, bersyukur dgn apa yg ada. Memang, ye, aku memang bersyukur sgt2, at least aku bekerja bukannya, jobless ke hape ke kan? Tapi, kalau hati tak gumbira mcm mana mau bikin happy? Meh… meh.. meh.. aku buat senarainya…

Suka
1. Buleh balik sharp 5.30 pm, kalau nak berambus 5.25pm pun buleh, sape ada kesah?
2. Lunch hour : Sukati lah nak kluar kul baper, sukatilah nak masuk kul baper, takde org kesah
3. Nak dtg pun sama. Actually, masuk at 8.30am. Tapi, kalau kita dtg 8.31am pun, dept. masih lengang…sebab memasing dtg at 9am – 10am. So, aku pun, dah belajo2 jadik proefesional, masuk around that…hehehe..
4. anytime nak p solat, p lah, takde sape kesah, waktu zohor buleh p, waktu asar pun buleh p. kalau ada masa lebih, nak buat solat sunat pun buleh.. best kan?
5. depends dgn boss jugak. Mcm aku, alhamd. Sumer boss aku baik2. ada jugak yg kurenggg..tapi, yg baik tuh lebih sket dari yg kurenggg..
6. bebas utk downloading lagu…utk org mcm aku, yg suka norr dgn music. Bebas utk aku melakukannya.
7. kalau dpt boss yg baik, yg ingat kita, kasik lah kita hadiah ke, ole2 ke. Mcm wedding gift aku baru2 nih, aku dapat cosmetic set dgn perfume dgn clutch dgn tote bag, sumer dari estee lauder.. alhamd. Syukurrr.. gumbira aku..
8. dpt geng / kwn2 yg sgt understanding yg sangat sempoi yg sgt ting tong..hihi.. sronok d kelilingi oleh kwn2 yg happening mcm kawan2 aku nih. Thanks gals.
9. ada satu dept. Tuh, kakak2 kat dept. Tuh, slalu buat mkn2. then, tidak ketinggalan menjmput aku skalik. Kekadang, kalau muka aku tak malu, aku join lor, tapi, kekadang, termalu sudahh... aku tak join..hehehhe..agak2 lah nak mkn free pun, takkan lah setiap masa pun kan?
10. shuttle provided utk ke kl c. 5 mins dah sampai, berbanding nak jln kaki, 15 mins. Tuh pasal, since masuk opis nih, bontot aku smakin besooorrr... hihihihi...


Benci
1. takde appreciation. Bebanding co. Lama aku, org2 disitu, sentiasa appreciate and acknowledged keje kita. Mcm kat sini, kita buat keje tuh for nothing. Memasing buat bodo. Bukan lah maksud aku, appreciation dari segi belanja mkn ke, antar aku balik umah ke, aku maksudkan disini, thanks word. Susah sgt. Kalau ada pun, segelintir lahhh.. ada jugakkk… tapi tak byk lah. Aku tekedu gak, masa aku masuk sini mula2 dulu, aku wish gud morn. Tapi, memasing buat muka kelat, aku hingatkan, sebab deme tak mandi pagi ke, tak pun, deme perasan diri deme ada bau tilam ke. Tp, sebenarnya, deme tak biasa dgn layanan sebegitu. Sungguh pelikkk…
2. time appraisal : memasing buat dek. Mcm aku nih mintak sedekah duit derang plak. Aku assist 8 boss, tapi, yg appraised aku, 2 org. tuh pun, sorg yg 100% review aku, lagik sorg 70%. 30% tak siapkan pun appraisal form aku tuh. Hangin kan? Padahal slama nih, aku keje bagai nak rak serving 8 org… nasib..nasib..nasib…
3. slalu kene relief. Bila ada mana2 exec. Sec. atau confi. Sec takde (MIA, MC, Cuti), muka akak nih lah yg jadik balaci nya. Pengorbanan sbg kuli batak menjaga boss2 kepada sec.2 nih sumer, tak diberi ganjran apa2 ok. Bukanlah kita mintak ganjaran, at least, masuk dlm markah appraisal ke, apa ke, no..noo..nno… harammmm..takde. ala2 voluntary job lah. Tapi, kita tak volunteer pun, org lain paksa kita utk volunteer. Hah, mcm tu lah.
4. punching bag. Di sebabkan opis aku nih, client oriented, kalau client tak dpt doc. Kita lah d persalahkan, padahal, boss kita yg prepare doc. Tuh, kita cume tukang antor jek, boss plak, kalau tak dpt doc. dr client, kita plak di persalahkan, pesal tak follow up dgn client? Padahal, client tuh ckp, boss kita tak respond on certain matters, tuh pasal derang tak dpt nak prepare n tak dpt nak send docs tuh pada kita. Itu tak masuk lagik dgn client yg byk songeh, sampai kan bila sec. Tak dapat jawab mana bos pegik, kita pulak dipersalahkan. How come you dont know? You’re his / her sec. what? (kwang2 accent). Boss aku pun, takkan lah sampai nak p melabur pun, nak inform aku kan? Sungguh banganggggggg...
5. Internet usage : skrg nih, sesapa yg menggunakan internet paling lama, paling byk, akan di announce, which is sumer org akan tau, bahawa kitalah paling kerap menggunakan perkhidmatan internet ini. What the h***. Kalau kita takde keje, of coz lah kita nak surfing kan? Carik info psl persiapan perkahwinan ke, pasal insurans yg terbaik utk anak ke, pasal nak carik calon suami ke, kan? Kan? bis tu, kalau takde keje, nak suruh kita buat apa? Tenung pc sampai tembusss??? Tak pun, miskin sgt ke co. Nih sampai internet usage pun nak di kawal? Tak patut....
6. kwang2 bermaharaja lela... nih, bukan co. Aku jek, tapi, co. Lain pun sama kan?
7. decision maker. Kalau tak decide anything, kita tak perform katanya. So, kene pandai2lah, decide, mana yg agak2 boss suka, boss stujuk. Kekadang, bila kita dah decide, dia plak, tanya balik, kenapa pandai2 decide, sedangkan dia yg tak nak pk, tapi suruh kita decide, tapi, bila dah decide, kita jugak yg kene...OMG.
8. double standard : mentang2lah aku nih non-profesional, deme cumer layan professional staff jek. Sumer training, sumer form, ada pengasingan utk professional and non-professional. Termasuk lah benefit nya.
9. ada staff professional yg baru2 masuk, dah belajar2 tunjuk lagak. Ala2 practice, coming soon, nak jadik big boss kan? so, treat staff mcm aku nih, sebelah mata jek. Padahal, kalau rasa diri tuh bagus sgt, buatlah sendirik, tak yah nak suruh kita.
10. bila dah tolong jr. staff yg professional nih, takkan dpt apa2. skali lagik, segala marks tak kan di take note dlm appraisal. Again, for nothing. Pointless. So, aku pun dah bijak sket, mana yg aku buleh tepis, aku tepis..ehhhh..bukan berkira, tapi, nak jaga hati dan perasaan sendirik. Maklumlah, co. pun tak jaga hati n perasaan kita kan?
11. last but not least, benefit: hampeh. Bonus, sethn skali jek. Itu lah contractual, itulah performance. Kalau ko keje mcm nak mampus pun, paling byk, 1 bulan. Increment 3%. Reason : global economic crisis maaa…..

Tulah, sedikit citer pasal apa aku mluap2 nak koje tmpt lain…… mungkin nmpk remeh, tapi, kalau dah dok sini, menghadapi situasi yg sebenar, memang mkn ati.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...