Wednesday, January 9, 2013

Unwell & First baby food for my baby pontot...

Bertarikh 3hb Jan ritu, aku dmm. Mek siap ckp, kamu ni dmm nk dpt adek ke?ha3.. dpt adeklah sgtkan? Tp kalo dh rezki, Alhamd aku n ang2 trima dgn penoh ksyukoran. Rezki dr Allah. Spjg mgu ni, x de xtvt mnarik pon.

Eh..eh.. lupa. Ada xtvt mnarik lah.. Aku dh start shopping, brg2 mknan utk baby pontot. Kata mek, mnurut org2 veteran (bhs sopan) once baby dh pandai masuk sumthin ke mulut, baby tsebut dh bleh start mamam. Sbnornya, sedari pantang, bb pontot suka isap jari. Tp x kanlah aku nk bg dia mkn kan. So, tika bb ku mnginjak ke usia 5 bln ni, aku start nk bg dia mkn. Mula start tgerak nk bg dia mkn coz muka nya interested gile tgk org kunyh sumthin. Smpai mulut dia pon jd tkumat kamit. Jd, atas dsr pencarianku d web uncle gugel, aku mula mengresearch mknn yg sesuai utk bb pontotku.

1st trial - aku suapnya puree avocado. Aku beli sbijik buah avo n lecek shingga mnjd puree n cmpor sdikit dgn susu bb pontot. Tkelat2 jugaklah mukanya mnerima avo tsebot, tp, danlah mkn sesudu dua yg mana, skali suap, mesti d jelir2kn lidahnya. x pe, nmpk mcm 1st trial ni gagal, aku akn cuba mknan lain plak.

full tummy
2nd try - aku bancuh cereal berasaskan beras perang. aku buat 2 oz, d mana aku bancuh d dlm botol susu, n gunakan puting bersize L yg dbeli oleh mama nya, aku sua ke mulut bb pontot. Again, muka tetap kelat2 gitu. Tp, abis dmnom dlm 1 oz. X pe, tu pon aku dh bsyukur, krana bb ku sdh dpt mrasai mknan.

3rd try - aku lecek biji delima smpai ,menghasilkn air buah delima, n aku suapkn sesudu demi sesudu pd bb pontot. Mmg dia menghamburkn air delima tu, aku try cmpor ke dlm susu botolnya. Alhamd habis dimnom susu tsebut yg d cmpor air delima tu.

4th try - aku cuba bg cereal lg. sama spt kaedah smlm. Masih kekalkan quantity 2 oz, Alhamd habis 2 oz dmnom bb ku. Pandainya ank ibu. Aku sguh gembira bb pontot dah bleh mnerima mknannya. Tp, harus d ingat, once slesai mberi cereal, kene d susuli dgn air sum plak. utk elakkan constipation.

So, hr ni, aku nk try bg puree apple, pear n pic pulak. Moga2, bb pontot suka dgn mknan barunya ini. Amin...

tatapilh pic kekenyangan bb pontot ku. Ni, slps mkn cerealnya...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...